Idealne zdjęcia, które codziennie widzimy w mediach społecznościowych nie powinny wpędzać nas w kompleksy.
Polecamy poniższy film na YouTube:
Jeżeli nie ma cię na Facebooku, to nie istniejesz. To bardzo popularne powiedzenie, które wiele mówi o współczesnych czasach. Z biegiem lat Instagram również stał się bardzo popularny. Nie tylko może stanowić alternatywę dla pamiętnika, ale również jest platformą, na której można dobrze zarobić. Influencerzy współpracują z markami, których produkty reklamują swoim obserwatorom. Prześcigają się między sobą w tworzeniu coraz ciekawszych ujęć i niepowtarzalnych póz. Niestety, niejednokrotnie pokazują również wyidealizowany, niedościgniony obraz piękna, do którego wiele osób chce dążyć.
Z drugiej strony… są profile, które swój instagram prowadzą bardzo naturalnie i spontanicznie. Obok zdjęcia z praniem znajdziesz np. schabowego a zaraz nad nim zdjęcie wypaplanego w błocie dziecka.
Zwykle przejmujemy się tym, co myślą o nas inni. Opinia na nasz temat zależy od wielu czynników. Może mieć na nią wpływ nasze zachowanie, ubiór czy zainteresowania. Wszystko to składa się na nasz wizerunek.
We współczesnym świecie internet stał się ważną przestrzenią tworzenia naszego wizerunku. Nasze aktywności w sieci mają na niego duży wpływ.
Na internautach leży odpowiedzialność za to, co udostępnią. Nawet po usunięciu pewnych treści, w sieci pozostaje po nich ślad, np. na serwerach wyszukiwarek albo jeśli ktoś wcześniej je skopiuje. Dlatego też powinieneś zwracać szczególną uwagę na to, co i jak mówisz w internecie. Na twój wizerunek w sieci wpływają m. in.:
1. twój sposób wyrażania się — to, czy piszesz zgodnie z zasadami poprawnej polszczyzny, czy przeklinasz, jak dużym zasobem słownictwa się posługujesz;
2. profile na portalach społecznościowych, a w szczególności:
– zdjęcia, na których jesteś i które udostępniasz,
– informacje „o mnie”,
– twoje statusy,
– strony, które „lubimy”,
– nasze komentarze pod artykułami i wypowiedzi na forach,
– forma adresu mailowego i sposób pisania maili.
Jak widzisz, problem wizerunku w internecie nie ogranicza się tylko do portali społecznościowych. Trudnym zadaniem jest np. zadbanie o dobrą opinię na forum tematycznym. Jego użytkownicy nie wiedzą, kim jesteś prywatnie. Mogą oceniać tylko wypowiedzi podpisane określonym nickiem. W tym przypadku respekt możemy zapewnić sobie pokazywaniem swojej wiedzy, pomocą w rozwiązywaniu problemów innych czy kulturalnym zachowaniem.
Nie mamy pełnej kontroli nad naszym wizerunkiem w sieci. Inni internauci również mają na niego wpływ. Mogą oznaczyć cię na zdjęciach i otagować w swoich statusach. Warto więc uważnie dostosować ustawienia profilów na serwisach społecznościowych.
Pamiętaj, że wizerunek innych osób zależy także od ciebie. Udostępnianie kompromitujących dla innych treści jest nieetyczne. Jeśli czujesz, że dany materiał może zaszkodzić innym — nie udostępniaj go. Do sieci mają przecież dostęp nie tylko znajomi, lecz także nauczyciele czy rodzina. Ich reakcja może całkowicie różnić się od tej, jaką chciałeś wywołać. Szkodząc innym, szkodzisz również swojemu wizerunkowi — mógłbyś zostać uznany za nielojalnego i złośliwego.